NTSB kritizuje rozhodnutí FAA týkající se 25hodinových zapisovačů CVR

  • 27.02.2024 12:52

Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) prohlásil, že nová pravidla FAA nařizující nově vyráběná dopravní letadla vybavovat zapisovačem zvuků v pilotní kabině (CVR) o délce 25 hodin nejsou dostatečná. Úřad požaduje, aby 25hodinový záznam byl rozšířen kromě nových i na všechna letadla dnes vybavená zapisovačem CVR.

Dne 8. února 2024 přijal Senát Spojených států klíčový zákon o letectví, který umožňuje FAA nařídit, aby byla letadla vybavena záznamníkem CVR s kapacitou 25 hodin, což odpovídá doporučením Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO). Nyní je povinná délka záznamu v USA pouze dvě hodiny.

NTSB se dne 13. února obrátil na FAA s požadavkem na náhradu stávajících CVR s dvouhodinovým záznamem za 25hodinová zařízení. Úřad argumentuje tím, že od roku 2018 bylo 14 vyšetřování ztíženo nedostupností záznamu, neboť byl záznam CVR přepsán. Z toho v sedmi případech hrozilo bezprostřední nebezpečí kolize na dráze, resp. nebezpečného sblížení letadel na letištích či jejich blízkosti. Pokud bude 25hodinový záznam aplikován pouze na nová letadla, budou po další desítky let provozována letadla s dvouhodinovým záznamem, což je nežádoucí.

Z důvodů přepsání zápisu se NTSB nemohla dostat např. ani k záznamu z letu Alaska Airlines dne 5. ledna, kdy při stoupání po vzletu došlo vlivem uvolnění a ztráty trupového panelu letadla Boeing 737 MAX 9 k prudké dekompresi.

Úřad FAA obhajuje řešení vybavit 25hodinovými CVR jen nová letadla vysokými dodatečnými náklady na vybavení stávajících letadel. FAA vyčíslil náklady potřebné na vybavení stávajících letadel na 741 milionů dolarů, přičemž počítal s náklady na jedno letadlo ve výši 25 000 dolarů. Navíc je nutno připočítat ztráty, které vzniknou společnostem kvůli nutnosti odstranit na dobu montáže letadlo z provozu a nákladům na lidskou práci.

NTSB uvádí, že přestavba by se týkala pouze 13 500 letadel a nikoliv 29 651 letadla, jak odhadl regulátor. NTSB předpokládá, že retrofit by zahrnoval pouze ta letadla, která dnes mají CVR a zapisovač letových údajů FDR. Všechna letadla by mohla být osazena 25hodinovými zapisovači během pěti let, např. během plánované údržby. Skutečné náklady na vybavení stávajících letadel CVR zapisovači na 25 hodin by proto byly podstatně nižší.

„CVR patří mezi nejhodnotnější nástroje při šetření NTSB, neboť poskytují informace o úmyslech posádky a koordinaci letového personálu, a také o dalších faktorech, jako je dodržování postupů, pracovní zatížení, únava a situační povědomí,“ uvedl Tim LeBaron, ředitel kanceláře pro bezpečnost letectví NTSB. „Tyto informace jsou klíčové pro důkladné vyšetřování událostí a přesnější formulaci bezpečnostní doporučení.“

NTSB proto žádá úřad FAA, aby své rozhodnutí přehodnotil a na 25hodinový zápis přešla všechna letadla dnes vybavená CVR s dvouhodinovou délkou záznamu.

NTSB navrhovaly uzákonit 25hodinový záznam již v roce 2018. (Foto: Flight Safety Foundation, AVweb, Mentour Pilot, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace