NTSB vyšetřují další incident Boeingu 737 MAX 8

  • 11.03.2024 20:42

Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) vyšetřuje let United Airlines 1539, provozovaný Boeingem 737 MAX 8 (N47280). Letadlo přepravovalo 155 cestujících a šest členů posádky z Baham. Při přistání na letišti Newark (EWR) dne 6. února se u letadla zablokovaly pedály řízení směrového kormidla. Během následného zkušebního letu se problém zopakoval.

Pilot po přistání letadla v Newarku ohlásil, že se po přistání zasekly pedály ovládající směrové kormidlo a nereagovaly na tlak nohy. Letadlo proto nebylo možno udržet na středové čáře přistávací dráhy. Data ze záznamníku FDR ukázala, že 30 sekund po přistání bylo pro pohyb směrovky potřeba vyvinout „významnou sílu na pedál“, přesto se směrovka vychýlila z neutrální polohy pouze nepatrně.

Předběžná zpráva NTSB potvrzuje, že pedály zůstaly po přistání zaseknuté v neutrální poloze. Kapitán letadla musel na pedály vynaložit abnormální sílu, a to bez většího účinku na řízení. Letadlo proto musel ovládat řízením předního kola, aby se udrželo v blízkosti středu dráhy. Pedály byly při následném pokusu zablokovány také u druhého pilota. Letadlo opustilo dráhu na vysokorychlostním výjezdu. Brzy poté začaly pedály během pojíždění normálně fungovat. Společnost poté odstavila letadlo z komerčního provozu.

Během zkušebního letu dne 8. února se problém zopakoval. Společnost proto informovala úřad NTSB, regulátora FAA, Boeing a Collins Aerospace.  

Dne 28. února 2024 experti United Airlines a specialisté Collins Aerospace v závodě Cedar Rapids testovali servomotor SVO-730 předmětného letadla. Testování mechaniky při pokojové teplotě nevyjevilo žádné problémy – moment potřebný k pohybu výstupní páky servomotoru odpovídal konstrukčním specifikacím. Stejný test při nižší teplotě však ukázal, že moment potřebný k pohybu páky servomotoru byl výrazně vyšší, něž stanovený konstrukčními limity.

Výstupní páka serva je mechanicky spojena s hřídelí pro přenos momentu na směrovku. Omezený pohyb výstupní páky servomotoru bránil pohyb pedálů směrovky, jak se to projevilo během inkriminovaného a následně i testovacího letu.

Data serveru Flightradar24 ukazují, že letadlo se po několika zkušebních letech vrátilo do komerčního provozu 22. února, a to na lince UA618 do Denveru.

Vyšetřování incidentu pokračuje. (Foto: Flaps2 Approach, Daily mail, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Mengo - nepřihlášený host (...102.235...)
12.03.2024 12:33

To zni dost strasidelne. Otazka zda se nepovedl jeden servomotor ci cela serie a je to casovana bomba.

Jiří - nepřihlášený host (...30.175...)
12.03.2024 10:57
ČSA

Ještěže nemají ČSA boeingy, hrůza mě jímá....

Elvis - nepřihlášený host (...30.167...)
11.03.2024 21:27
To snad neni mozne

uplne stejna zavada pred desitkami let byla pricinou nekolika nestesti ... a nyni znova!

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace